Με κάθε τρόπο προσπαθεί να αποποιηθεί τις ευθύνες για το έγκλημα της σιδηροδρομικής σύγκρουσης στα Τέμπη ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, κατά τη διαδικασία κατάθεσης στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής.
«Άμα είχε τηρηθεί ο γενικός κανονισμός ασφάλειας των σιδηροδρόμων» θα είχε αποφευχθεί η σιδηροδρομική τραγωδία υποστήριξε ο Κ. Καραμανλής, προσπαθώντας να μετατοπίσει τις ευθύνες στον ανθρώπινο παράγοντα – κυρίαρχο αφήγημα της κυβέρνησης από την πρώτη στιγμή.
Ο πρώην υπουργός υπογράμμισε τη μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ με νόμο του 2010 της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, αλλά και των μνημονιακών περικοπών που οδήγησαν στη «χαμηλή χρηματοδότηση που δημιουργούσε προβλήματα στη συντήρηση του δικτύου».
«Κακώς και πολύ προβληματική ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ», σχολίασε ακόμα ο Κ. Καραμανλής, προσπαθώντας να μετατοπίσει την ευθύνη στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
«Να δούμε τι ακριβώς έγινε εκείνο το μοιραίο βράδυ. Και τα συστήματα αυτά ανθρώπους χρειάζονται για να τα χειρίζονται. Να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας. Αυτός ο κανονισμός λειτουργίας παραβιάστηκε το βράδυ εκείνο», σημείωσε ο πρώην υπουργός επιμένοντας πως όλα έγιναν εξαιτίας ανθρώπινου λάθους.
«Παρακολουθώ και εγώ με προσοχή όλες αυτές τις μέρες τις καταθέσεις που έχουν γίνει στην επιτροπή σας. Ακούστηκαν πολλές απόψεις και δόθηκαν διάφορες πτυχές των γεγονότων. Δεν υπήρξε όμως ούτε ένας ειδικός που να αρνήθηκε ότι αν έστω και μία πλευρά είχε τηρήσει τις διαδικασίες του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας, το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί. Από εργαζόμενους και συνδικαλιστές μέχρι στελέχη οργανισμών όλων των περιόδων αλλά και της διοίκησης της ΡΑΣ», τόνισε ο Κ. Καραμανλής.
«Έθεσα την παραίτηση μου αμέσως στη διάθεση του πρωθυπουργού. Ήταν μια πράξη αυτονόητη. Δεν με απασχόλησε η μικρότητα πολιτικών αντιπάλων. Οι ίδιοι ουδέποτε είχαν την πολιτική ευθιξία να παραιτηθούν», σημείωσε κατά την αρχική του εισήγηση.
«Ξέρετε καλύτερα από μένα ότι η δικαιοσύνη ήδη διερευνά την υπόθεση σε όλες της τις διαστάσεις και πρόκειται για μία έρευνα που κρατά μεν αρκετά αλλά όπως φαίνεται είναι και δυναμική καθώς προστίθεται ολοένα και νέα στοιχεία. Να είστε βέβαιοι λοιπόν ότι κανείς μέσα σε αυτή την αίθουσα δεν επιθυμεί περισσότερο την πλήρη διαλεύκανση αυτής της υπόθεσης από εμένα και το λέω αυτό πιστεύοντας ειλικρινά ότι οι περισσότεροι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης την αλήθεια θέλετε να μάθετε. Υπάρχουν σίγουρα και ορισμένοι που πριν αρχίσει εξεταστική επιτροπή μπορεί να έχουν ήδη συντάξει τα πορίσματα εναντίον μου.
»Να δούμε τι ακριβώς έγινε εκείνο το μοιραίο βράδυ. Όλο αυτό το καιρό έχω συζητήσει και εγώ με εκατοντάδες συμπολίτες μου και κάποιοι με ρωτούνε “καλά αν για όλα φταίνε οι άνθρωποι τότε γιατί να φέρνουμε αυτές τις νέες τεχνολογίες στο σιδηρόδρομο;” Η απάντηση είναι πως όσο περισσότερο εξελίσσουμε την τεχνολογία και χρησιμοποιούμε αυτή τη τεχνολογία τόσο αναβαθμίζουμε τα επίπεδα ασφαλείας για αυτό άλλωστε και έδωσα την παράταση για ολοκληρωθεί τελικά η περιβόητη σύμβαση 717, γι’ αυτό ξεμπλέξαμε τον γόρδιο δεσμό και επιλέξαμε να προχωρήσουν τα έργα παρά τις πολύ μεγάλες δυσκολίες», ισχυρίστηκε ο πρώην υπουργός.
«Σε ό,τι αφορά λοιπόν αυτά τα συστήματα θέλω να δηλώσω κάτι και να είμαι ξεκάθαρος: Σαφώς και θα συνέβαλαν στην αύξηση της ασφάλειας αλλά δεν υπάρχει βεβαιότητα ότι θα απέτρεπαν το δυστύχημα γιατί και τα συστήματα αυτά ανθρώπους χρειάζονται για να τα χειρίζονται, γιατί για να είναι ασφαλή τα τρένα ακόμα πιο σημαντικό και από όλες τις τεχνολογίες είναι να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας. Αυτός ο γενικός κανονισμός κυκλοφορίας, σύμφωνα σχεδόν με όλους τους μάρτυρες που πέρασαν από την επιτροπή σας, παραβιάστηκε κατά συρροή το βράδυ εκείνο. Αυτή είναι λοιπόν η πραγματικότητα και τέτοιες παραβιάσεις του γενικού κανονισμού λειτουργίας καμία ολοκλήρωση της 717 δεν θα μπορούσε να τις υπερνικήσει. Πρέπει επιτέλους, κατά την προσωπική μου άποψη, να ακουστεί και αυτό γιατί ο ελληνικός λαός και ιδίως οι οικογένειες που τις έπληξε τόσο άδικα αυτή τη τραγωδία, έχουν το δικαίωμα να γνωρίζουν», συμπλήρωσε.